Tchajwanský dělník (článek "SECOND HAND" ČMN 14)

18.4.2008

Tchajwanský dělník

článek SECOND HAND poskytnutý ČMN ze 14 čísla

Každá značka, která vyrábí skútry, má ve svém repertoáru krom těch navoněných i minimálně jeden, který je určen primárně na tvrdou každodenní práci. U Kymca tuto roli od roku 2005 plní model Agility 50.

Tchajwanské Kymco na skútrech prakticky vyrostlo a za těch 40 let své existence už je má dotažené tak, že Japoncům solidně šlape na paty. Agility je výtvorem relativně čerstvým a už si stačila najít svou spokojenou klientelu. Není tady nic technicky převratného, ba právě naopak – obyčejný malý čtyřtakt zasazený do běžného ocelového rámu, ale dobrá cena, spolehlivost a pěkný štíhlý design vybočující z řady oblých skútrů udělaly z tohoto malého čipery jeden z nosných modelů Kymca.


Čtyři verze, dva objemy

Nejdříve si udělejme jasno, na co můžete v inzerátech narazit pod jménem Agility. Tenhle model přišel v roce 2005, a to ve dvou objemových variantách: 50 a 125 cm3, vždy se čtyřdobým srdcem. Oba stroje jsou prakticky identické, stopětadvacítka se liší na první pohled pouze jednolitým sedlem. My se však budeme věnovat padesátce.

Standardní provedení bez jakéhokoli přízviska vidíte na obrázcích:
kotouč vpředu, hliníková kola, úzké plasty, typické sklopné sedlo. Na počátku stál 36 tisíc kaček, dnes vám v obchodě na šest pětitisícovek ještě stovku vrátí. V roce 2006 nabídku obohatil model Basic, což byla jakási ekonomická varianta: kolečka o legračním průměru 10 palců byla vyrobena z plechu a brzdily je pouze bubnové brzdy, sedlo byloz jednoho kusu jako na stopětadvacce.

Dnes už je tento model pro českého zákazníka překonaný a k nám se nedováží. Loňský rok přišla lehce faceliftovaná Agility 50 MMC se širšími předními plasty s integrovanými blinkry, letošní novinkou potom je Agility 50 City, která však již z řady Agilitek celkem vybočuje. Jak cenou (přes 40 tisíc za novou), tak hlavně technikou: velká šestnáctipalcová kola, sedlo v celku, hliníkový nosič, široké přední plasty s vnitřními výplněmi a úložným prostorem pod řídítky…

Všechny tyto čtyři modely jsou pod kapotami zcela identické a liší se pouze jinými sekundárními převody.


Obyčejněji to nejde

A teď už pojďme zkoumat. Místa pro pilota není nazbyt, ale musíte si uvědomit, že nesedíte na pětistovce. Jednoduchá, ale přehledná přístrojovka (palivoměr, tachometr s celkovým počítadlem kilometrů a dvě kontrolky) vám to potvrdí. Maličký, vzduchem chlazený dvouventilový čtyřtakt je živený karburátorem a když ten je čistý, chytá motor na první ťuknutí (startér elektrický i nožní, takže pohoda). Když ne, hledejte vinu právě tady: tryska je mrňavá a snadno se přicpe. Motor je hodně tichý, a to jak mechanicky, tak z výfuku.Po studeném startu musíte dát agregátu chvilku na ohřátí, jinak kucká a vůbec se s vámi nerozjede, ale než zavřete garáž a obléknete si helmu a rukavice, už je ready. Dynamika je na padesátkového čtyřdobého skútra solidní, žádné dělo to samozřejmě není, ale po úpravě variátoru (ze zákona 45 km/h, což mi přijde vysloveně nebezpečné – to vás i ve městě za chvíli přežehlí rozjetý kamion) se rychlost na rovince vyšplhá přes 60 km/h a z hodně velkého kopce dostanete rafičku i za sedmdesátku. Naopak do hodně velkého kopce klesne rychlost někam ke třicítce, ale tou u se nahoru vždycky vyškrábete.

I v takto kopcovitém terénu a na krátké vzdálenosti se spotřeba drží pod hranicí 2,5 l/100 km. Necukat plynem, v karburátoru je akcelerační pumpička, jejíž dráždění by vám spotřebu zbytečně zvyšovalo – kdo drží pořád plnej, pojede za míň. Také podvozkem je Agilitka typický užitkový skútr. Klasický ocelový rám, vpředu uzoučké vidličky, vzadu jednostranně zavěšené kolo odpružené jedním tlumičem – nastavení je spíše tužší. Dvanáctipalcová kola nesou obvyklé rozměry, brzdy (kotouč s dvoupístkem a buben) fungují adekvátně.


Králem praktičnosti

Pořád melu o tom, jaký je Agility každodenní pracant, ale o praktičnosti ještě nepadlo slovo. Napravíme, dělejte si odrážky:

Halogenové světlo s přepínáním dálkové/tlumené a světelnou houkačkou. Háček na tašku. Blinkry, jejichž relé schválně dělá randál, abyste je nezapomínali zapnuté; navíc jsou blikače schované, takže je při pádu neurazíte. A když k pádu dojde (často z bočního stojánku, který je samosklopný, lepší je používat centrální), je spousta plastů nelakovaných, což šetří peněženku. A třeba integrované stupačky pro spolujezdce mají zespodu ocelové výztuhy, takže ani rozštípaný plast tolik nevadí. Ocelový nosič možná není krásný, ale o to funkčnější i s úchyty na síťku. Baterka je v podlážce, takže vám nepřekáží pod sedlem. Tam se mimochodem vejde i menší integrálka a najdete tu i háčky na přilby (podsedlák se otevírá z boku, nikoli spínačkou).

A dostáváme se k sedlu, které je na tomhle skútříku hodně zajímavé. Je totiž dělené, což v kraji nebývá zvykem, a pozor – největší frajeřina – to spolujezdcovo je vyklápěcí a můžete ho použít jako bederní opěrku! Vyklopit ho musíte také při tankování, neboť víčko 5,5litrové nádrže je přímo pod ním. Což je také fajn – i když něco vybryndáte, nemáte to v podsedláku, a pokud v něm navíc vozíte nákup, nesmrdí vám rohlíky benzínem.
Kymco Agility 50 je prostě solidní, funkční skútřík. Těžko hopořídíte svému patnáctiletému dítku jako kočkolap, ale aspoň na něm nebude zbytečně machrovat.

Ovšem častějšími zákazníky jsou třeba maminy nebo taťkové, kteří se potřebují nějak dostat do práce a provoz tohoto skútru je vyjde levněji než jezdit autobusem. A navíc na něj mají papíry, které dostali společně s „notami“ na auto.


Servisní údaje

První servis se dělá tradičně po 500 km, kdy se mění úplně komplet všechny náplně – tuhle práci nepodceňujte, potřebujete z motoru, vidlic i převodovky v zadním kole dostat všechny nečistoty, které se tam „zajetím“ udělaly. Základním servisním intervalem je 5000 km nebo jeden rok, podle toho, co přijde dřív. Tehdy se v motoru mění olej (0,9 litru 15W40) a čistí sítko a vyměnit by se měl i olej v převodech zadního kola – jedna decka 80W90. Novou dejte také svíčku NGK BR-8HSA, palivový filtr a papírovou vložku filtru vzduchového. Olej v tlumičích se mění po 10 000 km, brzdovka tradičně po dvou letech. Kontrolu a případné seřízení nebo výměnu byste měli po pěti tisících dopřát karburátoru, řemenu variátoru, ventilům (vůle na sání i výfuku je za studena 0,05 mm) a rozvoďáku. Stav brzd (kapalina specifikace DOT 4) nebo tlak v gumách samozřejmě kontrolujte častěji, předek se fouká 1,75-2,00, zadek 2,0-2,25 baru. Agility 50 platí za bezporuchový stroj, jediným trablem byl u jisté malé série variátor, u něhož se vyklepal čep a celý variátor zaaretoval na jediném převodovém poměru. Většinou byly ale variátory již dávno vyměněny v záruce.


Tuning

Kitové díly existují snad na vše, tento užitkáč nevyjímaje. Dynamiky hlavně u padesátky není nikdy dost, takže bydlíteli v kopcovité oblasti, můžete
zapřemýšlet o jiném variátoru buď od Polini, nebo se častěji dává Malossi (stojí zhruba 80 eur). Ilegální tuneři potom mohou sáhnout i po kitu na zvýšení objemu na 75 cm3 (Malossi, Polini, Naraku; hlava zůstává stejná), nebo dokonce na 85 cm3. Ten dělá Naraku a mění se i hlava.


Majitel

Agilitku jsem dostala jako dárek k padesátinám. Kdysi jsem jezdila na fichtlu a mám i papíry na auto, ale do provozu jsem se prakticky nikdy nedostala. Takže jsem vlastně začínala od znovu. Zprvu jsem se bála, jestli to zvládnu, ale stačilo se poprvé rozjet od baráku a věděla jsem, že je to to pravé. Dala jsem sbohem složitému dojíždění do města za prací autobusy s hodinovými intervaly, skútr mi šetří čas i peníze. Je to můj miláček.


Náhradní díly

Pístní sada - 1996 Kč
Řemen variátoru - 1293 Kč
Válečky do variátoru - 549 Kč
Vzduchový filtr - 546 Kč
Přední světlo - 3626 Kč
Přední blatník - 1324 Kč
Plast pod nohy podložka - 1760 Kč
Páčka brzdy - 247 Kč


Technické informace

motor čtyřdobý, vzduchem chlazený
jednoválec, OHC/2
objem 49,5 cm3
vrtání x zdvih 39 ◊ 41,1 mm
výkon 2,4 kW (3,3 k)/7500 ot./min
točivý moment 3,2 Nm/7000 ot./min
kompresní poměr 11:1
plnění motoru karburátor
startér elektrický/nožní
převodovka variátor
brzdy vpředu kotouč ∅ 180 mm,
dvoupístkový třmen
vzadu buben
rozvor 1325 mm
pneumatiky vpředu 120/70-12
vzadu 130/70-12
výška sedla 820 mm
hmotnost 92,5 kg (provozní)
nádrž 5,5 l
cena od 29.000 Kč

Second hand Agility 3aaa470b26b25deefff188b24b3fe569.jpg 12a29aeb7fe3acd6e75b17bc1dd17fe3.jpg 89e7c3260e85d06f2c76fe9458f71b03.jpg
Second hand Agility

KymcoKymco

MalagutiMalaguti

PeugeotPeugeot

Tucano UrbanoTucano Urbano

LeoVinceLeoVince

Všechny značky