Tři dny ve skútristánu ČMN 44/2007

8.11.2007

Tři dny ve Skútristánu

Se souhlasem na uveřejnění - materiál pochází z ČMN 44/2007

Zkušení cestovatelé tvrdí, že letět na tři noci z Evropy přes celou Asii až na ostrov Tchaj-wan je blbost. Mají částečně pravdu. Než si člověk pořádně uvědomí, že překonal vzdálenost více než deset tisíc kilometrů vzdušnou čarou, je už zpátky doma, v hlavě plné dojmů mu hučí jako v úlu a navrátilec spí a spí. Proč tedy vůbec vážit tak dalekou cestu? Naším důvodem bylo pozvání firmou Kymco, která novinářům vedle exkurze po továrně připravila několikadenní program.

Nepočítáme-li pevninskou Čínu, je na tomto tajemném ostrově snad nejhustší koncentrace skútrů na světě. Stejně jako není samo sebou, že u nás dříve jezdily především Jawy, není náhoda, že dnes na Tchaj-wanu jezdí hlavně skútry značky Kymco. Ne, nenarazili jste na reklamní článek, to, že silnice ostrova omývaného zčásti Jihočínským mořem a zčásti Pacifikem brázdí miliony skútrů této značky, je holý fakt. Strohá řeč čísel praví, že bezmála čtyřicet procent domácího trhu pokrývají výrobky firmy Kymco, následované Yamahou. Na třetím místě je značka SYM a mizivé procento je tvořeno ostatními firmami. Nějakou tu italskou záležitost zahlédnete na ulici občas také, ale opravdu jen zřídka.

Tato exotická země má asi poloviční rozlohu České republiky, ale chodí (nebo spíše jezdí) po ní dvojnásobný počet lidí než u nás. Ostrov patří mezi nejhustěji osídlená místa na světě, průměrně zde žije asi šest set lidí na čtverečním kilometru. Vzhledem k tomu, že běžná čtyřčlenná rodina vlastní tři až čtyři skútry a jedno auto, má tady své jednostopé vozidlo opravdu skoro každý. A Tchaj-wanců je víc než dvacet milionů! Pokud vám termín "zácpa skútrů" připadá jako nesmysl, věřte, že jsem ji tu viděl na vlastní oči. Firma Kymco, jejíž tradice sahá až do šedesátých let minulého století, pozvala skupinu českých a německých novinářů přímo do svého výrobního závodu v Kaohsiungu, druhém největším městě na Tchaj-wanu.


Tchaj-wan a Čína

Moderní Tchaj-wanci jsou dosti prozápadní a obdivují náš životní styl. Kdo je bílý a má evropské rysy, je podle nich krásný. Například na vizitky si píšou dokonce zjednodušené a poangličtěné varianty svých tchajwanských jmen. Náš průvodce a současně ředitel marketingu firmy Kymco se všude představoval jako Jim Yang, byť jeho jméno zní v mandarinské čínštině, úředním jazyce na Tchaj-wanu, jinak.

Častým dotazem bývá, je-li dnes Tchaj-wan čínské území nebo ne? Je a není. V současné době existují paralelně dva čínské státy a dvě čínské vlády. Na Tchaj-wanu je Čínská republika, na pevnině Čínská lidová republika. Podstatné je slůvko "lidová", které na Tchaj-wanu chybí. V roce 1949 prohrál na pevnině tehdejší předseda vlády Čankajšek občanskou válku s komunisty a uchýlil se se svými příznivci na Tchaj-wan. Čínská lidová republika se vyvíjí od padesátých let poněkud jiným směrem (Mao-ce tung atd.). Ostrovní Čínská republika je na té pevninské "lidové" zcela nezávislá a svou úspěšnost dokazuje tím, že Tchaj-wan výrazně hospodářsky prosperuje. Zlí jazykové tvrdí, že je to hlavně díky nemalé poválečné materiální a finanční pomoci Čankajškovi z USA a také díky japonskému vlivu. Tchaj-wanci mají dnes ovšem jen o něco nižší životní úroveň než Japonci a je na nich vidět, že jednoduše umějí máknout. Jízdní kolo, onen typicky čínský dopravní prostředek, zde proto vidíte minimálně.

Ovšem vždy je něco za něco, za rozvíjející se ekonomiku platí ostrované otřesnými životními podmínkami. Smog se tu totiž dá od rána do večera krájet, na což nemá ani tak vliv ohromný počet (z drtivé většiny čtyřdobých) skútrů, jako spíše silná průmyslová výroba ve všech možných odvětvích.


Továrna na jedničku

Kymco je značkou společnosti Kwang Yang Motor Company, která se skládá z mnoha výrobních závodů nejen na Tchaj-wanu, ale i v Indonésii, Vietnamu a Číně. Na Tchaj-wanu je ovšem skutečnou jedničkou. Schválně jsem se soustředil na to, kolik skútrů této značky uvidím na ulicích jezdit, a musím říct, že skutečně převládaly. Byl jsem tedy zvědav na továrnu, kde se vyrábějí.

Zasvěcení namítnou, že Kymco přece vyrábí i čtyřkolky, tak proč jsem se dosud o nich ani nezmínil? Ovšem na Tchaj-wanu se na nich nesvezete jinde než na svém soukromém pozemku. Pro quady tu nemají ani skupinu v řidičáku, takže čtyřkolky jdou pouze na export a na ulicích je nepotkáte. Stejně jako velké motocykly. Kdo z Tchaj-wanců se cítí být motorkářem - srdcařem, jezdí na nějaké stopětadvacítce. Ty jsou tu brány jako "velké motorky". Během těch několika dní pobytu jsem proto zahlédl pouze dva bavoráky. Velkoobjemové motorky nesmějí na místní "dálnici", takže se na nich v podstatě nikam nedostanete. Tento v Asii dosti rozšířený zákon je mimochodem důvodem, proč většina zdejších firem nevyrábí velké motorky a když, tak jen pro vývoz na světové trhy. Poslední dobou se ale i tady situace trochu uvolňuje, a tak se možná brzo dočkáme záplavy asijských superbiků s výkonem nad sto koní...

V rámci exkurze nám byla předvedena motorárna a hala, kde se montují skútry od A do Z. Provoz byl perfektně čistý, pásová výroba dobře zorganizovaná a ve vzduchu visela disciplína a pevná pracovní morálka, jak se na Asiaty sluší a patří. Na dvorech nikdo nesvařoval rámy nahý, bos a se slunečními brýlemi na očích, jak můžeme občas vidět na fotografiích z čínských pirátských "dílen", zabývajících se kopírováním čehokoliv. Dělníci, kterých pro Kymco pracuje na dva a půl tisíce, byli všichni v čistém bílém oblečení a na rukou měli bílé rukavice.

Pro zajímavost jsem se zeptal, za jako dlouho si může začínající dělník koupit na trhu za běžnou cenu skútr, který vyrábí. Mladí Tchaj-wanci si vydělají přibližně 30 000 -40 000 nových tchajwanských dolarů měsíčně, což je zhruba třiadvacet tisíc korun. Padesátkový skútr si tak pořídí za jeden plat, o čemž si mladí lidé u nás s osmičkou čistého většinou mohou nechat jen zdát. No, my tu zase máme o dost čistší vzduch...

Výroba využívá poznatků vlastního výzkumu a vývoje, nemá dnes už tudíž zapotřebí něco kopírovat. I když jsou na designu výrobků Kymco patrné stopy renomovaných světových značek, nelze mít Tchaj-wancům za zlé, že se snaží držet krok se současnými představami o ideálních proporcích jedno- i dvoustopých vozidel. Přímo v továrně se vyrábí skutečně vše až na drobnosti, jako je třeba zapalování nebo drobné díly karburátorů. Na většině pozic pracují muži, ženy vykonávají jednodušší montážní úkony nebo umísťují polepy na plasty a podobně.


Na dunách i na asfaltu

Měli jsme možnost povozit se na letošních modelech skútrů na zkušebním polygonu i na čtyřkolkách v dunách na jihu ostrova, ale na novinky pro rok 2008 je do 6. listopadu uvalené informační embargo... O tom, co je u Kymca nového, se tedy dočtete příště. Žádnou velkou bombu (třeba v podobě nové sportovní čtyřkolky) ale nečekejte, v tomto ohledu Kymco drží i nadále "lajnu", proto jsme sedlali především užitkové stroje s automatickou převodovkou. I tak jsme se na rozlehlé pláži s "užitkáči" dosyta vyřádili a protože na Tchaj-wanu je v tomto potajfunovém období kolem třiceti stupňů Celsia, ždímali jsme po skončení jízdy ponožky i spodní prádlo, a to doslova. Zážitky z jízdy byly silné, stejně jako dojem, který tento nevšední ostrov na všechny udělal.


Kymčísla

Každých padesát vteřin sjede z výrobního pásu jeden skútr. To znamená, že například v loňském roce opustilo brány tchajwanských provozů, jejichž celková výměra je 173 000 m2, skoro půl druhého milionu vozidel, z čehož asi 676 000 kousků zamířilo na světové trhy. Kymco exportuje své výrobky do 88 zemí. V Evropě loni našlo své majitele asi 200 000 vozidel a do vývoje byly během roku investovány 44 miliony amerických dolarů. Pouze na Tchaj-wanu samotném jsou zhruba tři tisíce dealerů skútrů Kymco.


text: Honza Křemeček (jan@bikes.cz)
foto: autor a Saša

ab2478df9783c671e8dcdaffe12f9491.jpg 0572c9ef3da4254c87cbebac272460a8.jpg c5ccd03ee5a615fe5628e0b695955abc.jpg 52ae368c3da1839440e1ae6abe40604b.jpg 9c3aa2901db045870282e78041558057.jpg
49dc0c0723e779049d2319a279d46279.jpg 39eafcd94ce980d120fe58f64d28cdaf.jpg a5a40c5209893cefb5538c9a43a4a7c1.jpg 7291be05d5c09e4aebd922515530b594.jpg f88d034163ef9f361226cce3107c7afd.jpg
fa5ed80f550c6a415a95cb65fc0e1a83.jpg 7185573692e58fe4a2426a24b62a237c.jpg

KymcoKymco

MalagutiMalaguti

PeugeotPeugeot

Tucano UrbanoTucano Urbano

LeoVinceLeoVince

Všechny značky